3 fördelar med informationsfilmer i marknadsföring

Numera är film och video stora verktyg för kommunikation och marknadsföring. Studier visar att filmtittande i mobil ökar med hela 100 procent varje år och trenden ser inte ut att avta.

Informationsfilmer skapar framgång

Förutom att vara ett fantastiskt rikt och visuellt medium, finns det flera fördelar med att bedriva marknadsföring med hjälp filmer. Inte minst är det fördelaktigt när du behöver förmedla innehåll som är komplext och tidskrävande att ta till sig. Den goda nyheten är att du kan få professionell hjälp att producera en informationsfilm med Explainer. Explainer är inte vilka som helst, utan är ledande i branschen på att producera animerade filmer och störst inom nischen informationsfilmer. De är väl medvetna om filmens betydelse för framgång då de listar en rad häpnadsväckande statistik som visar vilken betydelse filmen har. Till exempel är en webbplats över 50 gånger mer benägen att hamna på Googles förstasida om den har en film.

Processen hos Explainer är enkel och transparent:

  • Uppstartsmöte.
  • Copy, idé och koncept.
  • Storyboard och stilförslag.
  • Designboard.
  • Inspelning av voice-over.
  • Animation.
  • Ljuddesign.
  • Leverans.

Fortsätt läsa för att titta närmare på fördelarna med att producera en informationsfilm!

Topp 3 fördelar du inte får missa

1. Förbättrar sökmotoroptimeringen på din webbplats – Ingenting lockar till fler och längre visningar än en video. YouTube är den näst största sökmotorn efter Google och detta visar hur viktigt det är med filmer i marknadsföringen. Om du publicerar din informationsfilm på både YouTube och på din webbplats kommer din synlighet att öka kraftigt.

2. Bygger förtroende och trovärdighet – En informationsfilm är ett utmärkt sätt att skapa en personlighet för ditt varumärke som inger förtroende, något som leder till ökad försäljning.

3. Uppmuntrar till att dela innehåll – En bra informationsfilm uppmuntrar till delning på sociala medier och i bästa fall blir den ett viralt fenomen. Faktum är över 90 procent av alla användare delar videor med andra.